Comeback with anime

10:01 AM

....Assalammualaikum....

Suddenly entry...
Setelah lama menghilang dari radar. I want to comeback with this.
Not so active in media. In my phone, I was uninstalled my Facebook apps, Ig apps, and so on, I forgot. But Twitter still with me bcs based on people I followed, I can get input.

Sepanjang menghilang, I'm teaching myself to be mature but I'm failed.
Tak tengok anime/cartoon melambangkan seseorang tu matang ke?
Say no for this statement.
Live with your own personality, banyak lagi benda yang boleh mengukur tahap kematangan seseorang dalam berfikir.

Ok berbalik kepada tajuk asal.
I want to review anime yang aku dah tengok.
Firstly is, Fukigen na Mononokean

Cerita ini sangat dongeng and if cerita ni diorang buat live-action, I'll the first one yang beratur beli tiket wayang (berangan).
Why I give 8 out of 10 untuk cerita ni? Sebab at the end, ada value yang dia bagi.  
Be good to others, then you'll get the same return
Cerita ni kisahnya, tentang student yang diganggu oleh mahkluk aneh (mononokean) dan sejak tu dia boleh nampak semua mahkluk aneh di sekelilingnya sedangkan orang lain tak boleh nampak. (lebih kurang macam kita yang yang boleh nampak hantu). Classmate dia pulak rupanya adalah orang yang boleh hantar mahkluk aneh tu pergi alam mereka semula (lebih kurang macam bomoh). Nak cerita full story tak tak boleh sebab total semua 13 episode dan setiap episode tu cerita-ceritanya berbeza sebab dia akan jumpa dengan mahkluk-mahkluk yang berbeza dalam setiap episode. Setiap mahkluk ada kisah-kisah mereka sendiri. Kalau rasa suka dongeng-dongeng macam ni, tengok la cerita ni just for fun.

Second is, Handa-Kun


Ini adalah manga story. Cerita ni aku rate 7 out of 10. Kadang aku rasa apa yang Handa-kun ni rasa. Ok, ceritanya adalah tentang student bernama Handa-kun. Its all about misunderstanding. Sebab, apa yang dia rasa selalu bertentangan dengan apa yang orang lain expect tentang dia. Contohnya, bila ramai orang pandang dia sepanjang dia berjalan, dia akan fikir bahawa mereka sedang memperlekehkan diriya/memandang rendah pada dirinya, tapi sebenarnya, semua orang pandang dia adalah sebab kagum dengan gaya dia yang cool. Banyak lagi benda yang dia salah sangka, salah satunya dalam scene cerita ni, satu hari, dia dapat surat dari pelajar perempuan, tapi buang surat tu sebab dia takut nak baca dan dia expect surat tu adalah surat ugutan. Tapi sebenarnya perempuan tu nak meluahkan perasaan pada dia. Mostly, boleh simpulkan, dia ni banyak berfikiran negatif terhadap orang lain dan kurang confident untuk berkawan dengan orang. "Kalau aku tegur dia, nak ke dia kawan dengan aku, kalau aku jadi ketua kelas, mesti semua nak ambil kesempatan buli aku dan suruh buat banyak kerja"..... But at the end of the story, semuanya boleh berubah. Macam tu la dia kisahnya. Ada jugak la moral of the story yang terselit sikit kat celah-celah cerita.

bersambung......

Thanks For Yor Comment

0 comments

Contact Form