Mata yang letih buat degree rabun tak menentu

9:56 AM


Assalammualaikum....
Entry ni nak cakap pasal benda beneficial sikit...walaupun takde la keluar exam.
Sebenarnya, aku cakap topik ni bukan berdasarkan research or data anaysis pun, tapi berdasarkan pengalaman aku.

Few months before, aku buat recheck untuk tahu degree rabun aku dah berapa. Ala2 superhero nak pergi cek power dia dah level berapa untuk upgrade senjata...hoho
Then, ceritanya...uncle tu check la mata belah kanan aku. Done, dia pun record....
Lepastu dia check mata kiri pulak....tapi dia berkerut....dia check balik mata sebelah kanan....kening dia makin berkerut...haha end up dia guna menual.

Tau kenapa dia berkerut....?
Dia kata, "Amoi, you punya mata letih, itu pasal degree tak stabil...sebelah kanan, saya tengok tadi 400, tapi sebelah kiri saya tengok 200"...
Uncle tu pun gelak...

Hahahah gila sampai 400....boleh jadi, lepas ni aku punya speck kanta sebelah kanan lebih tebal dari sebelah kiri, maunya tak seimbang. Kepala pun ikut senget...xD

Jadi, itu je la apa yang uncle tu kata. Kalau mata tu letih memang sight kita jadi tak stabil. Jadi pengajarannya, once bila dah rasa penat dan ngantuk....tidur je la ya...tidur....jangan paksa study.

Dan sekarang aku pun dah dapat beza mata aku bila letih dan fresh tu macam mana. Bila kelopak mata tak terlipat sepenuhnya, itu tandanya mata dah penat.....tidur je la ya...tidur....jangan paksa study....

*ketawa katak *

Kita kena juga bagi hak rehat pada diri kita....dia pun ada hak untuk berehat. Tidur 8 jam sehari dah cukup memadai, nak lebih 8 jam pun boleh, terserah kamu aja...pokoknya akarnya daunnya kamu harus istirehat cukup...titik...

Akhir kalam.....take your rest well.

Thanks For Yor Comment

0 comments

Contact Form